Każdy pracodawca chciałby, aby nowo przyjęta przez niego osoba czuła się komfortowo i swobodnie w nowym miejscu zatrudnienia, co oczywiście miałoby się przełożyć na zwiększoną wydajność pracy. W tym celu należy zapoznać go z obowiązującymi w firmie zasadami oraz jej kulturą. Nie zawsze jednak proces adaptacji pracownika do nowego miejsca przebiega szybko i sprawnie, zdarza się, że naszpikowany jest on przeszkodami. W tym artykule postaramy się podpowiedzieć w jaki sposób przeprowadzić skuteczny onboarding pracownika.
Co to onboarding?
Proces onboardingu, zwany również socjalizacją organizacji, oznacza zbiór działań jakie powinien podjąć ze swojej strony pracodawca w celu wprowadzenia nowego pracownika do firmy. Obejmuje on wszystkie istotne zagadnienia dotyczące charakteru firmy oraz sposobu jej funkcjonowania. Jej celem jest maksymalne ułatwienie adaptacji pracownika w nowym otoczeniu i pozwolenie mu poczuć się jak u siebie, a także zbudować zaangażowanie w pracę bez przytłaczania go.
Onboarding jest niezwykle istotnym procesem, który może przełożyć się na lojalność pracownika, zapewniając tym samym pracodawcy zdecydowanie mniejszą ruchomość kadr. Jeśli doświadczenia pracownika na samym początku jego kariery w firmie będą pozytywne, wykaże on się większym zaangażowaniem, a jego poziom stresu będzie zdecydowanie niższy. To może przełożyć się nie tylko na lepsze wyniki pracy, ale również to, że fachowiec zostanie z nami na dłużej.
O onboardingu warto myśleć także w perspektywie dotychczasowych pracowników. Przy nowych rekrutacjach wielu z nich może mieć wrażenie, że nagle do ich obowiązków dorzucone zostają kolejne. Szkolenie świeżego narybku nie jest najprostszą kwestią, a nieprzygotowana do tego osoba może mieć wrażenie straty czasu, który można byłoby poświęcić na rozwój umiejętności i kompetencji. Kiedy pokazanie nowemu pracownikowi zasady działania danego mechanizmu będzie wpisane w określony proces, firma uniknie niezadowolenia wśród kadry.
Ile czasu potrzeba na adaptację pracownika?
Ustalenie stałych ramów czasowych na potrzeby procesu adaptacji pracownika nie jest możliwe. Wynika to z faktu, iż każda firma posiada inną specyfikę oraz możliwości, a sam czas trwania onboardingu zależy od zajmowanego przez niego środowiska oraz doświadczenia. Na potrzeby teorii przyjmuje się, iż średnio ten proces trwa od 3 do 6 miesięcy.
Nie oznacza to oczywiście, że przez dwa kwartały nowy pracownik będzie nieefektywny. Sensowny onboarding pracownika maksymalizuje jego wydajność. Pozwala połączyć wprowadzanie go w obowiązki z sensownym przydzielaniem kolejnych obowiązków. Wyrzucenie świeżaka na głęboką wodę sprawi, że nawet jeśli bardzo będzie się starał, część wykonanej przez niego pracy należało będzie poprawić.
Co daje dobrze poprowadzony onboarding pracownika?
Niestety, pomimo coraz większej świadomości pracodawców, onboarding dalej pozostaje jedną z najbardziej zaniedbywanych czynności w odniesieniu do nowych pracowników. A szkoda, bo dobrze przeprowadzony daje mu i firmie naprawdę dużo. Co konkretnie przyniesie onboarding?
- Zwiększona zdolność do zatrzymania pracownika w firmie na dłużej (retencja) oraz jego wkład w system sugestii pracowniczej.
- Co idzie za powyższym, zdecydowanie mniejsze rotacje i zmiany kadrowe.
- Poprawienie wizerunku firmy dla potencjalnych kandydatów. Wszyscy wiemy, jak szybko dobre słowo roznosi się np. pocztą pantoflową.
- Ograniczenie do minimum sytuacji, w których jedna ze stron jest rozczarowana drugą po końcu okresu próbnego, a jej oczekiwania nie zostają spełnione. Wpływa więc często na zmniejszenie wskaźnika rotacji pracowników.
- Większą wydajność pracy, która może przełożyć się na zwiększenie wydajności całej firmy oraz zwiększenie jej obrotów.
- Wzbudzanie zaufania klientów i kontrahentów, którzy coraz częściej przy wyborze usługodawcy B2B weryfikują, czy ich potencjalny kontrahent zapewnia optymalną obsługę dzięki sensownemu zarządzaniu pracownikami.
Adaptacja pracownika jest trudniejsza bez ustalonych procedur
Podstawą skutecznej adaptacji pracownika są jasno sprecyzowane procedury firmowe. Warto poświęcić trochę czasu, aby nakreślić nowo przyjętej osobie zasady oraz procedury, jakie obowiązują wewnątrz organizacji. Pozwoli to zredukować liczbę nieporozumień oraz czarno na białym pokaże nowemu pracownikowi, w jaki sposób ma postępować oraz na co może sobie pozwolić.
Kiedy firma rozrasta się znacznie szybciej, zwłaszcza w przypadku małych przedsiębiorstw, opracowanie procedur może być odłożone na dalszy plan. Wprowadzenie onboardingu nowych pracowników to doskonała okazja, aby nadrobić dotychczasowe zaległości w tym zakresie i uporządkować akta osobowe. Wraz z rozwojem firmy procedury będą się mnożyły, a prędzej czy później i tak trzeba będzie je dookreślić. Czym szybciej się tym zajmiemy, tym lepiej!