Crowdfunding to, jak podaje definicja finansowanie społecznościowe. Jest to jedna z form finansowania, w której to społeczeństwo jest stroną finansującą. Podstawowa różnica między crowdfundingiem a zbiórką publiczną polega nad tym, że w pierwszym przypadku osoba wspierająca dostaje coś w zamian. W przypadku zbiórek jest to bezinteresowne. Forma wynagrodzenia za wsparcie to najczęściej coś symbolicznego. Ważny jest fakt, że społeczeństwo angażuje się w pomoc i wsparcie.
Kilka słów o historii crowdfundingu
Samo pojęcie crowdfundingu wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i za początek tego zjawiska uważa się, działanie zespołu Marillion, który w ten sposób uzbierał środki na sfinansowanie trasy koncertowej oraz wydania płyty. Obecnie w dobie Internetu działania mające na celu pozyskanie kapitału są o wiele prostsze. Za pomocą portali społecznościowych lub innych można w łatwy sposób wypromować prowadzoną akcję i dzięki temu zwiększyć szansę na sukces.
Polski crowdfunding jest regulowany przez Polskie Towarzystwo Crowdfundingu. Jego celem jest kształtowanie otoczenia prawnego i gospodarczego tak, aby umożliwić powszechny dostęp do finansowania społecznościowego jako źródła kapitału.
Crowdfunding udziałowy – szansa dla startupów
Finansowanie społeczne to świetna szansa dla startupów oraz małych firm, które dopiero stawiają pierwsze kroki na rynku. Dzięki coraz popularniejszej formie jaką jest właśnie crowdfunding wiele firm zyskuje inwestorów. W zamian za wkład finansowy formą zapłaty są udziały w firmie. Może to być symboliczny procent udziałów, bardziej liczy się fakt pomocy i odwdzięczenie się w takiej formie.
Istnieje wiele portali, za pośrednictwem których można rozpocząć zbiórkę funduszy oraz zgłosić się jako darczyńca. Pamiętajmy jednak, żeby zawsze uważnie sprawdzać warunki i regulamin zanim zdecydujemy się na wpłatę na wybrany przez nas cel.
Popularną formą wynagradzania społeczności finansującej projekt jest więc najczęściej udział w zyskach lub współudział w działalności. Crowdfunding udziałowy z każdym miesiącem staje się coraz bardziej popularny w Polsce, a taka możliwość daje opcję szybszego pozyskania inwestorów przez startupy.
Inną formą wynagrodzenia wkładu finansowego jest oferowanie darczyńcom samego produktu, którego wyprodukowanie będzie możliwe dopiero po przeprowadzonej zbiórce. Mowa tu o przedsprzedaży – z tego korzystają np. teatry – najpierw wypuszczając bilety, a później z uzbieranych pieniędzy realizując sztukę, a także wspominani wcześniej muzycy.
Tak więc projektem bardzo często są wydarzenia kulturalne, naukowe lub społeczne. Jeśli chodzi o ujęcie biznesowe, crowdfunding obejmuje zarówno start i rozwój firmy, jak też nowy projekt czy produkcję czegoś nowego.
Jeśli chodzi o przykłady, crowdfunding w Polsce to zjawisko dopiero rozwijające się. Świetnym przykładem może być akcja Wisły Kraków, która ocaliła klub przed bankructwem. Zarząd Wisły Kraków dał kibicom możliwość kupienia udziałów za określoną kwotę, która została przeznaczona na ratowanie i odbudowę klubu. Podobnie sprzedaż karnetów – całość dochodu ze sprzedaży została przekazana na poprawę kondycji klubu.
Czy finansowanie społecznościowe to opłacalna inwestycja?
Liczne badania wykazują, że inwestowanie w startupy choć jest ryzykowne, to mimo wszystko jest opłacalne. Crowdfunding udziałowy może być świetną okazją nie tylko na wspieranie biznesu, ale także pomnożenia zainwestowanej kwoty oraz większej renomy wśród inwestorów. Jednak zanim zainwestujemy we wsparcie startupu, warto przyjrzeć się dobrze planom i wizji.
Przede wszystkim nie podejmujmy decyzji w pośpiechu. Być może czyjaś wizja nas oczaruje do tego stopnia, że w ciągu 15 minut będziemy w stanie zainwestować pieniądze. Sprawdźmy jednak dobrze, jaki plan biznesowy na rozwój mają jego autorzy. Bardzo częstym błędem jest inwestowanie w branże, o których nie ma się pojęcia. Warto więc przed podjęciem współpracy spotkać się z osobami zakładającymi własną firmę i poznać ich wizję oraz plany.
Warto także sprawdzić, jak ich pomysł ma się do obecnego rynku w danej dziedzinie. Crowdfunding to bardzo dobra opcja na inwestowanie, jednak sama inwestycja musi być dobrze przemyślana. Z pewnością ta forma wspierania i rozwijania małych przedsiębiorstw staje się coraz bardziej popularna. Poprzez oddawanie udziałów w zamian za inwestycję finansową łatwiej można pozyskać kilku inwestorów.
Crowdfunding a podatki
W zależności od tego, czy mówimy o crowdfundingu inwestycyjnym czy klasycznym jego przykładzie, z kwoty należy się rozliczyć. W przypadku crowdfundingu udziałowego jest to 19% od kwoty. Inne przypadki określają regulacje prawne i warto się z nimi zapoznać.
Istnieje wiele portali poświęconych zagadnieniu, jak również pojawia się coraz więcej publikacji na temat crowdfundingu. Co to oraz jak zabrać się za przeprowadzenie zbiórki to ważne kwestie, które są tam szczegółowo opisane. Warto sięgnąć do fachowej literatury i poszukać bardziej szczegółowych informacji.