Promowanie firmy to jeden z elementów kształtowania pozytywnego wizerunku firmy. Biznesmen musi jednak pamiętać, że istnieje wiele elementów, których pomijanie to poważny błąd. W kwestii budowania pozytywnego wizerunku warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Dzięki temu firma zyska w oczach klientów i partnerów biznesowych.
Promowanie firmy pomaga w budowaniu zaufania konsumentów
Podczas planowania startupu istnieje wiele rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę. Właściciel firmy może wierzyć, że jego produkt zrewolucjonizuje rynek, ale do tej rewolucji jeszcze daleka droga. Ważnym elementem rozwoju firmy jest reklama, a ta musi opierać się o solidny wizerunek marki.
Marketing i Public Relations są często przez firmy pomijane lub traktowane “po macoszemu”. A to jedne z najważniejszych elementów prowadzenia działalności gospodarczej. Jednolita, rozpoznawalna marka – powtarzalna i przewidywalna – utrwala się w świadomości konsumentów, a trafna reklama zostaje często w pamięci ludzi.
Dzięki temu istnieje duża szansa, że konsumenci nie tylko zapamiętają tę markę, ale chętniej sięgną po produkt przez nią oferowany. Jeśli produkt będzie dobrej jakości, będzie spełniał oczekiwania klienta, ten chętniej skorzysta z innych produktów tej marki. Aby do tego doszło każdy przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na takie elementy jak:
- rzeczywisty wizerunek firmy – to jak klienci odbierają daną firmę stanowi o jej być albo nie być. Ważna jest tutaj nie tylko sprzedaż wysokiej jakości produktu, ale także sposób traktowania pracowników i klientów tej firmy. Jak firma reaguje na sytuacje kryzysowe – np. gdy produkt nie spełnia jakichś oczekiwań konsumenta i ten chce go zwrócić;
- logotyp firmy – może to być grafika lub wyraz. Można też zachować oba te elementy. Jedyną zasadą jest spójność obrazu z tym co oferuje firma;
- slogan reklamowy – powinien być krótki i przyciągać uwagę. Stworzenie wpadającego w ucho sloganu to trudna praca. Wymaga dużej kreatywności i znajomości rynku w którym obraca się firma;
- promocja w Internecie – trudno pomijać Internet w pracy marketingowej. Sieć tworzą potencjalni klienci, którzy jeszcze nie słyszeli o takiej firmie, produkcie i usłudze. O powodzeniu startupu może decydować czy poświęcono odpowiednio dużo środków i czasu na reklamę online.
Ważny wpływ na wizerunek marki ma między innymi to czy i w jaki sposób działa ona dla dobra innych. Działalność charytatywna to świetny sposób na budowanie pozytywnego wizerunku. Wspieranie aktywności sportowej czy naukowej – to elementy, które również wpływają na dobre imię firmy. Budowanie zaufania nie jest łatwe, ale z pewnością przełoży się w przyszłości na zyski.
AIDA – czyli sposób na zainteresowanie odbiorców
Każdego konsumenta trzeba przekonać do kupowania produktów danej marki. Wobec tego za każdym produktem powinna iść historia, która zainteresuje ludzi – na ulicy, w sklepie czy w Internecie. Historię warto wymyślić na etapie tworzenia biznesplanu.
AIDA to podstawowy wzór, według którego można napisać każde hasło reklamowe. Składa się z czterech słów:
- attention – (ang. – uwaga). To co przyciąga uwagę konsumenta do danego towaru. Może być stworzona na wiele różnych sposobów, ale jest to jedna z najtrudniejszych rzeczy. Ważne jest dobre, pierwsze wrażenie. Właściciel firmy ma zaledwie kilka sekund.
- interest – czyli zainteresowanie. Przyciągająca uwagę historia musi być ciekawa. Konsument szybko się nudzi, dlatego hasło reklamowe, baner czy wystrój sklepu powinien zatrzymywać uwagę konsumenta. Treść strony internetowej musi być na wysokim poziomie, podyktowana dobrze przemyślaną strategią;
- desire – czyli wzbudzenie pożądania dla rzeczy lub usługi pochodzącej z tej firmy. Najlepiej by konsument dostał odpowiedź na każde pytanie, które może go nurtować. Dlatego ważne jest zatrudnianie kompetentnych pracowników;
- action – czyli podjęcie działania – a mówiąc prostym językiem zakup produktu lub usługi. To ten etap pozwala na stworzenie wolności finansowej i pomnożenie kapitału. Stąd klient może oczekiwać ze strony producenta szacunku i możliwie najlepszej jakości w stosunku do ceny produktu.
Istnieje kilka dróg reklamowych, ale najbardziej skuteczne są te, które angażują konsumentów w działalność firmy. Stworzenie organizacji z którą konsumenci będą chcieli się utożsamiać jest warta każdych pieniędzy. W tym przypadku nie należy ich żałować nawet jeśli trzeba będzie zaciągnąć pożyczkę.
Jakich błędów należy unikać podczas budowania wizerunku marki?
Na temat powodzenia startupu krąży wiele mitów,które mogą wynikać z polskiego postrzegania sukcesu. Każdy początkujący biznesmen może natknąć się na wiele pułapek, które nie mają nic wspólnego z pechem. Firmy najczęściej upadają przez:
-
- brak wizji, misji i wartości, którymi firma się kieruje – konsument musi utożsamiać się z marką, której produkty zamierza kupić. Wynika to między innymi z mnogości ofert;
- brak strategii i planowania zadań – działania oparte wyłącznie na intuicji w większej mierze mogą prowadzić do utraty oszczędności niż do rozwinięcia firmy.
- zła strategia marketingowa – może wynikać np. ze złego określenia lub co gorsza z nieokreślenia grupy docelowej. To błędy, które niweczą szanse firmy na zysk;
- nieinwestowanie w usługi profesjonalne – to domena tych, którzy nie rozumieją, iż reklamowanie się np. w social mediach wymaga dużego nakładu pracy. Zwłaszcza teraz, kiedy większośc profesjonalnych firm inwestuje w social mediach znaczne sumy pieniędzy. Sposób kształtowania wizerunku firmy jest widoczny dla konsumentów i przyszłych partnerów biznesowych;
- produkcja nieprzemyślanych produktów – może przyczynić się nawet do upadku firmy. Ważną rolę w tym miejscu odgrywa empatyzacja, czyli umiejętność wczuwania się w sytuację drugiego człowieka. To podstawa w dziedzinie design thinking. Social media czy blog to idealne miejsce do rozmowy z czytelnikami. Dzięki temu każdy przedsiębiorca może dostosować się do potrzeb klientów;
- brak komunikacji wewnętrznej w firmie – budowanie wizerunku firmy to nie tylko elementy widoczne na zewnątrz. Pracownicy odgrywają kluczową rolę w budowaniu i podtrzymywaniu dobrego wizerunku firmy. Każdy musi mieć jasno określoną funkcję.
Im większym szacunkiem cieszy się firma, tym wyższą cenę konsumenci są w stanie zapłacić za jej produkty. Dlatego warto skupić się na świadomym kreowaniu wizerunku marki. Jest to sprawa równorzędna do tworzenia produktów możliwie najwyższej jakości.